סכין – זכר או נקבה?

האם אומרים סכין חד או חדה?

סכין הוא גם זכר, והיא גם נקבה!

במשנה מין המילה סכין הוא נקבה: "נפלה סכין ושחטה" (חולין ב', ג'), אבל בתלמוד סכין מופיע גם כזכר: "סכין שנפגם" (בבלי זבחים פח).

האקדמיה ללשון העברית פסקה שניתן להתייחס לסכין כזכר וגם כנקבה, לכן זה נכון להגיד: "סכין מטבח חדה" וגם "סכין מטבח חד", או "סכיני שף מקצועים" וגם "סכיני שף מקצועיות".

נושא הזכר והנקבה הוא משמעותי מאוד בשפה העברית. בניגוד לאנגלית שבה אין הבדל בין שמות תואר לזכר ולנקבה, הטיית מספר בהתאם לזכר ונקבה ואפילו לא באופן הטיית פעלים (ההבדל הוא בעיקר בין יחיד לרבים ולא זכר ונקבה), בעברית יש הבדל בין זכר לנקבה גם בפעלים, גם בשמות תואר וגם בספירה (שניים לעומת שתיים וכו'). אין ספק שההפרדה בין זכר לנקבה מקשים על רבים ולא מעט אנשים יוצרים שיבוש בעיקר בעניין של שיוך מספר, גם לשמות עצם שידוע היטב אם הם זכר או נקבה.

שמות עצם דו מיניים

כן, גם את זה נמצא בעברית. לא רק שנעשית הפרדה בין זכר לנקבה וכך קורה בדרך כלל, יש שמות עצם שבהם כביכול האקדמיה באה לקראתנו והחליטה שהם דו מיניים, שניתן להתייחס אליהם כאל זכר או אל נקבה לפי בחירתנו. עם זאת, כיוון שזהו היוצא מן הכלל, גם זה גורם ללא מעט בלבול ומילדות ועד בגרות אנשים יכולים עדיין לא לדעת באופן מובהק האם אותו שם עצם הוא זכר או נקבה ואיך להתייחס אליו. אחת הדוגמאות המוכרות לבלבול הוא סכין: האם סכין הוא חד או חדה? אני קונה שני סכינים חדים או שתי סכינים חדות? כן, ללא ספק מבלבל. אל הסכין מצטרפת (או בעצם גם מצטרף?…) רוח, שמש, פנים…

סכיני שף מבית הירושי קאטו - סדרת דמשק שחור

סיומת של רבים כמו זכר ועדיין גם נקבה?

עניין שמבלבל עוד יותר הוא הסיומת של סכין ברבים. הסיומת האופיינית (לרוב, לא תמיד) של זכר היא _____ים ושל נקבה- _____ות. בסכין הסיומת היא ים- סכינים, ולכן נראה לנו טבעי והגיוני יותר להתייחס לסכין כאל זכר. חשיבה הגיונית ברוב המקרים אבל שוב, כאן יש את היוצא מן הכלל והוא שבעצם אין כלל, אבל בסוף, מה לעשות- רבים מתבלבלים מה"מתירנות" שקפצה משום מקום. ורוצים לסבך את העניינים עוד קצת? יש מילים שבתנ"ך ההתייחסות אליהן היא כאל זכר ובימינו כאל נקבה או להיפך. יש מילים כמו מטבע למשל שבתנ"ך נחשבו לזכר ובימינו הם גם זכר וגם נקבה.

ומה עם הזוגיים?

אחרי שיצאנו מהקרב סכינים, יש גם את הזוגיים – אופניים, משקפיים, מכנסיים ועוד. רבים לא יודעים אם להגיד מכנסיים יפים או יפות. אז כאן דווקא העברית חד משמעית. הזוגיים הם זכר. אופניים גדולים, משקפיים יפים וכו'. כאן כבר אין תירוצים…

לקטלוג סכיני השף שלנו לחץ כאן: קטלוג סכיני שף